Träningsrapport

Väldigt inspirerande att läsa om allas framfart, bra jobbat!

Jag heter Mattias Ceder och historiskt så har majoriten av all min träning varit sprint vilket kan förklara mina enligt Mattias på Aktivitus skyhöga mjölksyravärden.
Ett undantag finns 2005 då jag körde vasaloppet på tiden 9:40 med 2st 3mils pass på skidor i kroppen och en hel del ostrukturerad löpträning och gym.
Efter en skada 2009 så fick jag väldigt ont i knän och kunde dagen efter ett träningspass knappt ta mig uppför en trappa. Jag gick hos en osteopat i 4 månader (Tommy Olausson http://www.movenatural.se/) och blev helt smärtfri.

Jag tog kontakt med Aktivitus 2011 och har kört deras träningsupplägg i ca 8 månader. I början av första upplägget så körde jag lugna 30minuters pass 3 gånger i veckan och hade innan upplägget som längst sprungit 15km. Andra upplägget (startade i april) så ökade jag träningen till 4-5 pass per vecka.
I maj så sprang jag göteborgsvarvet på 1:46:30, jag var i riktigt bra form men aningen orutinerad och brände onödig kraft i början genom att sicksacka, göra inbromsningar, fartökningar etc för att hålla mitt tänkta tempo. Jag är anmäld till nästa år och tänker anlita Aktivitus och se vad det leder till.

Jag var för några veckor sedan hos Aktivitus för uppföljningstest, hade haft en sjukperiod på två veckor och bara kört några lunga pass veckan innan så kroppen var inte riktigt redo för att pressas max. Mjölksyranivåerna var något högre på de lägre hastigheterna men också lägre på de högre farterna så kurvan planade ut mer. Om detta är bättre eller sämre får kunnig svara på, jag känner mig iaf starkare.

Mattias Ceder - Test 201206

Jag körde även test av löpekonomi för att se hur ekonomiskt jag springer, finns bara ett ord att säga katastrof.
11km/h – Bättre än snittet
12km/h – Sämre än snittet
13km/h – Mycket sämre än snittet
14km/h – Mycket sämre än snittet (Här förbrukade jag nästan lika mycket syre som snittet gör på 15km/h)
15km/h – Kunde inte lita på mätvärde.
16km/h – (Sprang inte denna hastigheten då jag inte var redo att pressas max.)

Enligt Mattias på Aktivitus så har jag väldigt mycket att tjäna på en förbättrad löpteknik. I kommande träningsupplägg så kommer jag därför lägga stort fokus på att försöka klara av att genomföra så mycket som möjligt av passen med bra löpteknik. Just nu så har jag på tok för klena vader och fotleder för att det ens ska vara möjligt att ha en korrekt teknik vid högre farter och att köra för länge utan att vara van kan leda till benhinneinflammationer så det gäller att skynda långsamt.

För att inte tappa träningsmängd så har Mattias lurat på mig en testcykel från monark (828E Strip) 😉 Måste säga att den är riktigt go att cykla på!

Det tredje träningsupplägget från Aktivitus innehåller 5-6 pass per vecka varav 2st cykelpass.
Träningen har inte riktigt blivit helt som planerat nu i semestertider men jag har nästan kunnat följa början på upplägget vilket jag är nöjd med.

Idag körde jag mitt första Tabataintervall pass, 8 intervaller med 20 sekunder jobb och 10 sekunders vila på 80% mer watt än FTP vilket för mig som nybörjare på cykel innebar att jag skulle ligga på 380W. Jag drog igång passet och hade ingen känsla för hur mycket 100 rpm är(trodde jag hade det) så körde på tok för fort och märkte det inte förens efter ca 15sekunder, då hade jag kört på 480W. 10 sekunders vila kändes väldigt kort. Efter 4 intervaller så fick jag på allvar sota för den hårda starten på passet men jag klarade att köra klart 6st intervaller i mitt tänkta tempo. Benen värkte något fruktansvärt och jag körde klart de två sista intervallerna men tappade i fart sista 5 sekunderna på båda intervallerna. Benen gjorde så ont av all syra att jag inte riktigt visste var jag skulle ta vägen, trampade ur benen men det gjorde fortfarande ont. Efter ca 5minuter liggandes på golvet kändes det bättre.
Nu förstår jag på allvar varför dessa intervaller är så fruktade. Jag är inte avskräckt men kommer hålla noga koll på watten så jag kan genomföra hela passet i framtiden.

Kör hårt!

//Mattias Ceder

Annons

Kommentera

Logga in med någon av dessa metoder för att publicera din kommentar:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s