Veckorapport v.34

20 dagar kvar till det är tänkt att jag ska få en toppning. Jag har aldrig sprungit ett 10km lopp med en toppning och varit frisk så hade varit roligt att få till det nu.
Mitt personliga rekord på distansen satte jag 2011 då fick jag min formtopp en månad för tidigt och led nästintill hela loppet av blytunga ben och var knappt andfådd. Enligt Aktivitus berodde detta på ett felaktigt träningsupplägg och jag har i efterhand förstått exakt vad jag gjorde för fel i mitt upplägg. Nu kör jag med Aktivitus upplägg och de två gånger jag skulle vara i form har jag varit i form.
Här är mina tidigare resultat på Kretsloppet i Borås.
2010 52:39
2011 47:21

Målet i år är att gå under 43 minuter.

Denna veckan har träningen sett på följande sätt.
Tisdag Tabata 440W – Triggade mig själv att jag skulle klara detta och jag var mycket laddad. Benen gjorde väldigt ont av all syra och jag var väldigt glad över att ha klarat genomföra 8st intervaller på 440W. Med mycket positiva tankar satte jag mig i jägarvila med inställningen att jag även skulle slå min tid från föregående pass på 1:04. Hela kroppen skakade med väldigt intensiva skakningar och sambon började skratta åt mitt självplågeri men jag hade bestämt mig för klara det och höll ut 1:08 och kunde notera två nya personliga rekord.
Onsdag Tröskelintervaller 5x7min – Kändes bra, körde 4:04-4:15/km. Detta var tredje veckan med tröskelintervaller och trots längre intervaller och mindre vila så har känslan och farten varit ungefär den samma.
Lördag (morgon) Löpning innan frukost – Sprang på en skogsstig som hade blivit igenväxt så hade svårt att se alla stenar och rötter så tempot blev ganska lågt, kompenserade detta genom att köra snabba steg och höga knälyft för att få upp pulsen dit den skulle. Bra känsla
Lördag (eftermiddag) Cykelintervaller 4x4min – Ökade 10W till 285W och det kändes som jag låg rätt i ansträngning. Fick kramp i ena vaden i slutet på andra intervallen så det blev 2x4min +1min och 1min ståendes för att försöka göra klart passet, men det gick inte. Väldigt besviken för detta var sista 4x4min i mitt nuvarande upplägg. 4x4min på cykel har gått från att vara riktigt tråkigt till ett favoritpass, mycket tack vare monarken.
Söndag Cykelintervaller med låg kadens 6x4min 276-280W. Första passet med låg kadens och hög watt, visste inte riktigt vad som väntade men det kändes som jag genomförde passet på ett bra sätt.

Ha det gött.

//Mattias Ceder

Annons

Kommentera

Logga in med någon av dessa metoder för att publicera din kommentar:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s