Veckorapport v.36

Det är 6 dagar kvar till loppet. Det tunga jobbet är gjort och nästa vecka så har jag bara två pass i mitt upplägg från Aktivitus och förhoppningsvis så leder det till en formtopp.

Måndag: Snabbdistans 60min 4:30/km (mer info i förra inlägg från v.35)
Torsdag: (morgon): LSD 30min, ingen vidare bra känsla, kände mig tung så tog det extra lugnt 5:30/km
Torsdag: (kväll): De fruktade cykelintervallerna 60/120. Mitt första 60/120 pass någonsin. Räknade ut att jag skulle köra på 350W. I dokumentationen från Aktivitus så står det att jag minst skulle klara 10st intervaller, det handlar mest om vilja. Efter nio intervaller på 350W (100 kadens) så återhämtade sig pulsen fortfarade ner till samma nivå som efter första intervallen, dock efter en längre tid i vilan. Jag förstod nu att jag hade lagt på för lite watt samtidigt som jag kände att vaderna inte skulle klara 10 intervaller till. Jag ökade till 102 i kadens (357W) och den lilla ökningen gjorde att pulsen inte kom ner till den ursprungliga återhämtningen, nu kändes det roligare! Körde 5st intervaller med 102 i kadens där jag kämpade mest mot krampen och kände att vaderna max skulle klara en intervall till. Målet med passet var att bli helt slut så jag testade att köra på 109 kadens (381W). Efter 40 sekunder hade jag kramp i båda vaderna men jag fortsatte att köra resterande 20 sekunder och klarade hålla 109 i kadens. Hoppade snabbt av cykeln och stretchade ur krampen, upp på cykeln igen och hade det inte varit för krampen hade jag kunnat köra vidare. Nu blev det nedvarvning istället och jag tror att 370W hade varit mer lagom belastning för mig på detta passet.
Lördag: Terränglöpning. Jag skulle kört 60 minuter men sprang vilse. Hade bra flyt första 35min med hög puls och bra känsla tills jag helt plötsligt hade hamnat utanför spåret. Jag sprang på olika stigar för att försöka hitta rätt och det tog ca 25 minuter innan jag var tillbaka på rätt stig. Jag varierade därefter med snabba rusher och lugn jogg för att se att jag var rätt. Totalt blev passet 90 minuter. Hade bra tryck i benen och grym återhämtning hela passet.
Söndag: Tabata. Klarade precis att genomföra alla intervallerna på 450W och fick ett nytt personligt rekord. JA!

//Mattias Ceder

Annons

2 tankar om “Veckorapport v.36

Kommentera

Logga in med någon av dessa metoder för att publicera din kommentar:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s