Joakim sprang Orust Tvärs

orust tvärs1Efter triathlonpremiären på Tjörn för två veckor sedan var det dags för nya utmaningar. Orust tvärs som gick förra helgen.

Det var mitt första terränglopp och dessutom den längsta sträcka som jag någonsin sprungit.

Jag försökte som vanligt att börja lugnt och hitta mitt eget tempo, det gick som vanligt, inte alls. Pulsen kom snabbt upp i 180 efter någon minut i den 1,4km långa backen i starten.
När det planat ut hittade jag till slut mitt eget tempo och kunde löpa mer kontrollerat. Snittpulsen hamnade till slut på 174bpm.

Första 7 km till första stämpling och vätskekontrollen gick förvånansvärt fort, blev lite överraskad när den dök upp.
Efter denna kontrollen blev det mer glest på stigarna. Ibland kom någon ikapp och sprang förbi och ibland kom jag ikapp en annan löpare.

Efter 20km började det bli lite jobbigt med trötta ben och lite seg i skallen. Jag följde en annan löpare och missade att kolla banmarkeringarna så vi sprang ett par hundra meter åt fel håll innan vi vände om och hittade rätt igen.

Jag kom i mål på 2:23:06 på en 18:e plats, riktigt nöjd med tiden då det jag inte hade en aning om hur kroppen skulle reagera på den långa sträckan och alla backar och terrängen.

Tack till Aktivitus för startplats! Fastnade för terränglöpning och kommer definitivt att planera in fler lopp.
Skön stämning runt loppet och många trevliga löpare och funktionärer.

Nu har jag kommit igång med ett nytt 16-veckors träningsprogram från Aktivitus och laddar närmast för Finalloppet innan den riktiga vinterträningen drar igång och nya mål 2014!

Joakim Skretting

 

 

 

Lämna en kommentar